سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جم جمه
خدایا! . . . در دیده ام نور و در دینم بینش بنه . [امام صادق علیه السلام]

نوشته شده توسط:   یوسف نکوئی  

مردم میدواوود خوزستان:
زندگی با نفت افتخار مردم بختیاری است

??:?? (چهارشنبه ?? خرداد ????)
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

خوزستان – میداوود – مجتبی عوض زاده: در ابتدای کوچه پر دود و تنگ و باریک مسجد دهستان، مریم هفت ساله در کنار جوی خشکی که تا چند روز پیش آب زلال رودخانه "الله" را به شالیزارها و گندم زارهای اطراف میداوود علیا منتقل می کرد، ایستاده است.

چهره دودزده و لباس های چرکین و سیاه مریم، پیچک سوخته شده باغچه خانه و مهم تر از همه حیاط بزرگ و پر از نفت خام با در و دیوار و اتاق های سوخته پشت سرش، نتوانسته است بازی عصرگاهی او و همبازی هایش در دامنه های زیبای کوه بلند "گردکی" در ارتفاعات زردکوه زاگرس مرکزی را متوقف کند.

بازی گروهی روز دوشنبه 20خرداد مریم و هشت دوست دیگرش، سنخیت عجیبی با حال و هوای امروز آنان دارد؛ هنگامی که بازی کودکانه خود با آواز "دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده " را آغاز می کنند. اما امروز نه درخت آلبالو که هیچ درخت سبزی سایه خنک و دل انگیزی برای اهالی کشاورز و دامدار و به خصوص مریم و دوستانش در میداوود علیا که با دو روستای همجوار دیگر ( میداوود وسطی و میداوود سفلی ) اخیرا طبق مصوبات جدید تقسیمات کشوری به بخش ارتقا یافته، اهدا نمی کند.

مردان و زنان بختیاری اهل میداوود علیا از ساعت 22 سه شنبه شب (14 خرداد) که بخشی از خط لوله 30 اینچ انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی درست در وسط این دهستان دچار حریق شد تا کنون شبی را به آرامی نخوابیده اند.

حسن علی 65 ساله که از کارگران احداث این خط در منطقه میداوود بوده است، پوسیدگی این خط پس از 34 سال را طبیعی می داند. او با خونسردی تمام می گوید: همسایگی با نفت و بروز این گونه رخدادها طبیعی است ما بختیاری ها با نفت همواره در آشتی بوده ایم؛ قهر کردن با نفت یعنی قهر کردن با اجداد و نیاکان خودمان.

پدر بزرگ حسن علی در سال های آغازین سده سیزدهم هجری شمسی با دو راس قاطر لوله های نفت را از بلندی های زاگرس در ارتفاعات کوه مانگشت برای عبور به  ایذه، باغملک و رامهرمز و انتقال به آبادان گذر می داده است. حسن علی به نقل از پدر بزرگ از آن روز مسجد سلیمان و باغملک و هفتگل می گوید؛ از پرواز هواپیماها در فرودگاه مسجد سلیمان تا فعالیت بیش از یکصد هزار نیروی کار در آن منطقه نفتی.
 
خداداد ممبینی عضو شورای شهر میداوود اما وقوع حادثه را بسیار غافلگیر کننده ذکر می کند؛ ساعت 8 شب از نقطه ای که درست خط لوله در 5 متری زیرزمین نشت می کرد، سطح زمین کاملا آغشته به نفت شد و اهالی با مشاهده این وضعیت تلاش کردند تا مقام های مسئول را مطلع کنند، اما متاسفانه تلاش برای اطلاع نیروی انتظامی و هلال احمر و همچنین آتش نشانی شهرستان باغملک بی نتیجه ماند.

ممبینی می افزاید: حدود ساعت 9 و 55 دقیقه انفجار مهیبی تمام خانه ها را لرزاند و ناگهان آتش سراسر میداوود علیا را فرا گرفت؛ نفت نشت شده به درون کانالی که آب را برای زمین های کشاورزی منتقل می کند و سرریز آن به درون کانال فاضلاب که همجوار آن از سوی شهرداری میداوود احداث شده است نیز آتش سوزی را بیشتر کرد و آتش را به درون خانه های مردم کشاند.

او گفت: سیستم برق رسانی شهر در ساعات اولیه وقوع حادثه به کلی تخریب و روشنایی تمام منازل آسیب دیده قطع شد. شبکه آبرسانی نیز کاملا مختل شد به گونه ای که شهروندان توانایی مهار آتش را نداشتند.

به گفته ممبینی، یک ساعت پس از وقوع آتش سوزی، با اعلام بخشداری میداوود به فرمانداری شهرستان باغملک و در نهایت اعلام این حادثه به استانداری خوزستان، ستاد حوادث غیرمترقبه در استان تشکیل شد اما ضعف امکانات اطفای حریق دستگاه های اجرایی این استان و قابلیت امکان مهار آتش سوزی ناشی از نفت خام موجب شد تا اعضای این ستاد از امکانات پیشرفته شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در مهار این آتش سوزی استفاده کنند.

بر اساس برآوردهای اولیه جمعیت هلال احمر استان خوزستان، 30 باب منزل مسکونی این بخش 20 هزار نفری 100 درصد خسارت دیده است.

صبح روز چهارشنبه (15 خرداد) هلال احمراستان خوزستان، امداد رسانی خود در قالب ارسال بسته های غذایی شامل کنسرو، نان و آب معدنی و دیگر اقلام ضروری مانند بطری آب آشامیدنی، موکت، چادر و لوازم بهداشتی و دارویی به بخش میداوود ارسال کرد.

معاون شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان باغملک نیز گفت: بیش از 100 کیلومتر از شبکه داخلی آبرسانی بخش میداوود آسیب دیده است؛ به گونه ای که میزان خسارت های اولیه بیش از یک میلیارد و 600 میلیون ریال تخمین زده می شود.

مهندس اردشیر حیدری افزود: هفت تانکر سیار کار آبرسانی به مردم نیازمند این بخش را بر عهده دارند که با هماهنگی مناسب شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب این مهم در حال انجام است.

رئیس حراست شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز با اعزام نیروهای حراستی این شرکت امنیت اجتماعی و حفاظت خطوط انتقال نفت را کاملا کنترل کرده است.

مردم میداوود که زندگی خود را با نفت عجین می دانند، حضور شبانه روزی تیم حراستی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را عامل مهمی در آسایش خاطر و تسلی روحیه سرخورده و غمگین خود می دانند.

محمد صالحی که همسر خود را در آتش سوزی از دست داده است، می گوید: حراست شرکت ملی مناطق نفت خیز از بدو وقوع حادثه تا کنون و به مدت سه شبانه روز کاملا در این منطقه حضور داشتند  و برای رفع نیازمندی مردم آسیب دیده هرگونه هماهنگی لازم را با حوزه های مختلف برای تامین آسایش و آرامش مردم خسارت دیده انجام دادند و در این زمینه از هیچ کوششی فرو گذار نشدند.

ستاد حوادث غیرمترقبه استان خوزستان با جمع بندی مطالعات نهایی از خسارت های وارده در اثر آتش سوزی در بخش میداوود شهرستان باغملک، میزان این خسارت ها را بیش از 50 میلیارد ریال برآورد کرده است.

استانداری خوزستان در راس این ستاد، مکاتبات خود با وزارت نفت برای تامین نیاز مردم میداوود را آغاز کرده است.

دکتر سید محمد جعفر حجازی، استاندار خوزستان نیز از عملکرد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و به خصوص حراست این منطقه به دلیل هماهنگی و انسجام نیروها و امکانات مناسب در همسویی با کنترل و اطفای حریق خط لوله انتقال نفت در میداوود خوزستان تقدیر کرد.

در زمان حاضر با حمایت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تمامی خطوط انتقال برق و شبکه آبرسانی میداوود علیا نوسازی و بهسازی شده است.

مردم میداوود می گویند: صنعت نفت باید در زمینه حراست و کنترل محیط پیرامونی تاسیسات نفتی حمایت شود، همان طور که وزارت نفت همواره از ساکنان اطراف تاسیسات نفتی حمایت می کند.

شهردار میداوود نیز می گوید: مردم با علم به این که این یک حادثه کاملا طبیعی و ممکن است در نقاط دیگری نیز مشابه این حوادث رخ دهد، از گزینه های احتمالی وزارت نفت برای ساماندهی خطوط و تاسیسات نفتی در این منطقه استقبال می کنند؛ گزینه جابه جایی خطوط انتقال نفت یا جابه جایی ساکنان میداوود علیا.


 

نوشته شده توسط:   یوسف نکوئی  

 

نوشته شده توسط:   یوسف نکوئی  

شنبه 86 اسفند 11  8:51 عصر

"مال آقا "روستایی در 32 کیلومتری شهرستان باغملک در این استان با بافت سنتی که کاملا بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.

 

مال آقا درمنطقه ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس واقع شده که رودخانه ای مواج و سرد از کنار آن می گذرد و مسیر فرح بخش و زیبایی را ایجاد کرده است، همه ساله خصوصا در دو فصل بهار و تابستان دهها هزار نفراز اقصی نقاط خوزستان برای گذراندن اوقات فراغت و سیاحت به این مکان خوش آب و هوا سفر می کنند. علاقمه مندان دیدار این روستای زیبا از شهر باغملک که به سمت مال آقا حرکت می کنند با پشت سرگذاشتن شهر قلعه تل و طی حدود چهار کیلومتر راه با دیدن تپه ها و کوهها و نسیم خنک کوهستان و جنگلهای انبوه بلوط، گویی وارد دنیایی متفاوت تر از خوزستان شده اند. کمی جلوتر، روستای تمبی با قدمتی چند هزار ساله و بافتی زیبا در دل کوهستان در مقابل دیدگان گردشگران قد علم می کند و آنان را به یاد صفا و صمیمیت روستا می اندازد مکانی که روستایی باستانی را با همین نام مدفون شده در زیر پا دارد.

 

گفته می شود چندی پیش تعدادی از اهالی روستا که در پی حفاری خانگی بطور اتفاقی با بخش هایی ازمنطقه مدفون شده با آثار باستانی گرانقیمت و ارزشمندی مواجه شدند


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
دوشنبه 103 اردیبهشت 10
امروز:   10 بازدید
دیروز:   1  بازدید
فهرست
پیوندهای روزانه
آشنایی با من
جم جمه
یوسف نکوئی
جم جمه (زمزم) نام چشمه ایست که رود لاکم از آن سر جشمه می گیرد و مرز بین سرحدات ایل بختیاری و ایل بهمئی است و در لاکم مناظر چشم نوازی را بوجود آورده است
لوگوی خودم
جم جمه
اوقات شرعی
لینک دوستان
آرشیو
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com